خانه / اطلاعیه ها / نظر حضرت رضا (ع) درباره غنا و بنر چاپ شده توسط پایگاه در پاسخ به آقای مطهری
2730152234719308502

نظر حضرت رضا (ع) درباره غنا و بنر چاپ شده توسط پایگاه در پاسخ به آقای مطهری

بعد از سخن عجیب آقای مطهری در مورد امام رضا (ع)، واکنش هایی به سخن ایشان داده شد، یکی از این واکنش ها، واکنش نماینده ولی فقیه، آیت الله شاهچراغی بود. پایگاه بسیج شهدا، سخنان ایشان را در قالب بنری آماده نموده و در محل مناسب قرار داده است.

 

photo_2016-11-07_00-42-37

 

اما لازم است سخنانی را به آقای مطهری یادآوری نماییم، تا بر آگاهی ایشان افزوده شود تا در آینده دیگر هرگز شاهد چنین حرف هایی از ایشان و یا افراد دیگر که دارای تریبون هستند، نباشیم و امیدواریم قبل از ورود به قضیه ای حتما بر اطلاعات پیش نیاز آن حیطه آگاهی یابند.

امام هشتم (علیه السلام) در ضمن نامه‌اى براى مامون، گناهان کبیره را مى‌شمارد و یکى از گناهان کبیره را سرگرمى به آلات موسیقى معرفى مى‌فرماید.
ن یونس، قال: ساءلت الخراسانى (علیه السلام) عن الغناء و قلت:
ان العباسى ذکر عنک انک ترخص فى الغناء فقال: کذب الزندیق ما هکذا قلت له: ساءلتى عن الغناء، فقلت: ان رجلا اتى ابا جعفر فساءله عن الغناء فقال: یا فلان اذا میزالله بین الحق والباطل فاین یکون الغناء؟
قال: مع الباطل، فقال: قد حکمت. (۱)
((یونس)) روایت کرده است که از خراسانى (حضرت امام رضا (علیه السلام)) درباره غنا پرسیدم و گفتم یکى از عباسى‌ها خیال کرده که جنابعالى غنا را اجازه مى‌فرمایید!
حضرت فرمود: زندیق دروغ مى‌گوید! من چنین سخنى به او نگفتم که غنا جایز است. حضرت براى یونس اصل ماجرا را چنین توضیح مى‌دهد که آرى آن مرد عباسى آمد و از من درباره حکم غنا پرسید. به او گفتم، همانا مردى به حضور جد بزرگوارم، امام باقر (علیه السلام) رسید و از آن حضرت درباره غنا پرسش کرد. حضرت هم به او پاسخ داد: اگر خداوند بین حق و باطل جدایى بیندازد، پس (به نظر شما) غنا را در کدامین قسمت (در طرف حق یا در طرف باطل) قرار مى‌دهد. امام باقر (علیه السلام) هم متقابلا به او فرمود:
درست حکم کردى. حکم مساله همین است که تو گفتى. پس غنا باطل است.
خداوند در قرآن مى‌فرماید:
ومن الناس من یشترى لهوالحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم ویتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین. (۲)
((بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‌خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند. براى آنان عذابى خوارکننده است)).
در تفسیر آیه فوق، روایتى از امام هشتم (علیه السلام) رسیده است که در آن، این آیه بر غنا و خوانندگى تطبیق شده است. (۳)
امام هشتم (علیه السلام) در ضمن نامه‌اى براى مامون، گناهان کبیره را مى‌شمارد و یکى از گناهان کبیره را سرگرمى به آلات موسیقى معرفى مى‌فرماید. (۴)
همچنین حضرت فرمود:
من نزه نفسه عن الغناء فان فى الجنه شجره یاءمر الله عزوجل الریاح ان تحرکها لها صوتا لهم یسمع بمثله ومن لم یتنزه عنه لم یسمعه. (۵)
کسى که از غنا دورى کند، در عوض درختى در بهشت هست که خداوند دستور مى‌دهد که باد آن را به حرکت در آورد، نغمه خوش از آن درخت بهشتى بلند مى‌شود که مانند آنرا تا به حال نشنیده است و کسى از غنا اجتناب نکند، آن صوت زیبا را نمى‌شنود.
در تعریف غنا از مشهور حکایت شده که گفته‌اند:
مد الصوت المشتمل على الترجیع المطرب. (۶)
غنا یعنى کشیدن صوت به طورى که شامل هم ترجیع چرخانیدن آواز در حلق و هم مطرب (صوت طرب آور) باشد.
به عبارت دیگر غنا عبارت است از کشیدن و چرخانیدن صدا در حلق به شکل و حالتى که مناسب مجالس لهو و لعب باشد.
مرحوم امام خمینى (رحمه الله علیه) فرموده است:
فالاولى تعریف الغناء بانه صوت الانسان الذى له رقه وحسن ذاتى ولو فى الجمله وله شاءنیه ایجاد الطرب بتناسبه لمتعارب الناس. (۷)
غنا عبارت از: صداى انسان به شکل لطیف و نازک که حسن ذاتى دارد به طورى که اقتضا و قدرت آن را دارد، در عموم مردم ایجاد طرب نماید.

 

منابع
۱- وسائل الشیعه، باب ۹۹، حدیث ۱۳ – فروع کافى، جلد ۲، ص ۲۰۱، عیون اخبار الرضا، در نسخه‌اى آمده که آن ملعون ((ابراهیم‌هاشم العباسى)) بوده، ص ۱۸۷
۲- سوره لقمان / آیه ۶
۳- تفسیر نور الثقلین، جلد ۴، ص ۱۴۹۱
۴- وسائل الشیعه، جلد ۱۱، ص ۲۶۱ (استماع الاوتار من الکبائر)
۵- کافى، جلد ۶، ص ۴۳۴
۶- مکاسب محرمه (شیخ الفقهاء والمجتهدین، شیخ مرتضى انصارى)، بحث غنا
۷- مکاسب محرمه، امام خمینى، جلد ۱، ص ۲۰۲
بخش حریم رضوی

سایت تبیان

 

 

درباره ی miladna

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.